lørdag den 15. august 2015

Tiramisu på glas

Min mands yndlings dessert er tiramisu, så det var vist på tide jeg kastede mig ud i at lave denne italienske specialitet. Og jo, det lykkedes ganske godt, så godt at opskriften her skal på bloggen, men også fordi jeg selv synes jeg har gjort opskriften nem og enkel at gå til. Denne opskrift er i øvrigt ret klassisk, men jeg er ikke selv så stor fan af alkohol i denne kage, så den er lavet på ren espressokaffe i stedet. Skal den piftes op kan man altid lægge bærkompot, friske bær eller fx revet mørk eller hvid chokolade imellem lagene. Men jeg synes nu den er ret god som den er her ;-)

Ingredienser: ca 6-7 personer (i glas):
1 pasteuriseret æggeblommer ( eller 2 stk æg)
1 pasteuriseret æggehvide (eller 1,5 æggehvide)
3 spsk sukker
250 g mascarpone ost (1 bæger)
2 tsk vaniliesukker
1 dl piskefløde
Ca 1 glas godt brygget kaffe (gerne espresso)
Ca 1 pakke ladyfingers


Pisk æggeblommerne med 2 spsk sukker - indtil de er lyse og læg det tilside.

Pisk æggehviderne stive og tilsæt 1 spsk sukker tilsidst - og pisk igen til det er helt stift. Læg til side.

Pisk fløden til let skum og læg til side.

Vend mascarpone med vanilie og de piskede æggeblommer.
Vend dernæst forsigtigt æggehviderne i æggemassen. Afslut med at vende flødeskummet forsigtigt i også.

Sæt gennemsigtige glas klar til til at anrette i.
Bryg kaffe og bræk ladyfingers i den ønskede størrelse og dyb dem en af gangen (kun den underste del af kagen) i kaffen og læg dem i bunden af glassene. Dernæst læg cremen og bliv ved med at skifte lag. Afslut altid med creme.

Sæt glassene på køl i et par timer - gerne natten over. Jo længere tid der går, jo bedre bliver det.
Server med drysset kakaopulver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar