torsdag den 5. september 2013

Blomme marmelade

Min kollega gav mig 2 kg små gule blommer fra hendes blommetræ, og nu har jeg en masse god blommemarmelade i køleskabet. Tilsæt gerne krydderier som ingefær, kanel eller vanilje. Personligt foretrækker jeg en enkelt variation uden krydderier og gerne lidt syrlig.  Smag evt. på marmeladen undervejs i processen, for at få den ønskede sødme

Ingredienser:
2kg blommer
1,5 kg sukker
Evt. Melatin 

Fjern stenene fra blommerne og bland dem med sukkeret (tilsæt evt. krydderier). Læg blandingen i et stort ovnfast fad og bag i ovnen på 150 grader (varmluft). Rør en gang i mellem. Marmeladen er færdig, når den bliver tyk - men da blommerne ikke indeholder pektin, går der lang tid før det bliver tykt, så vær tålmodig (Det skal i hvert fald have 1,5 time). Jeg tilsætte en smule Melatin til sidst, for at øge tykningsprocessen (husk dog på, at det tykner endnu mere, når marmeladen kommer på køl, så pas på med Melatinen, hvis du kaster dig ud i at bruge den).
Hæl på skoldede glas og stil på køl.

Passer rigtig godt ovenpå ost!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar